Confab London was dus een groot succes. Leerrijk dankzij hoogstaande presentaties, maar ook de andere deelnemers waren geweldige gesprekspartners en zelfs prima feestmaatjes. Ja, ik zit al klaar om mijn ticket voor volgend jaar te bestellen. Hoog tijd dat ik hier eens deel wat ik op Confab London geleerd heb! So without further ado…

1. Contentstrategie is teamwork 

Omdat contentstrategie een samensmelting is van disciplines zoals copywriting, design, informatie-architectuur en usability, is communicatie en overleg onontbeerlijk. Door ook echt fysiek samen te werken (in de zelfde ruimte dus), breng je elkaar op ideeën en til je projecten op die manier naar een hoger plan.

2. Contentstrategie = structureren

Het is de taak van een contentstrateeg om van alle puzzelstukjes van het verhaal, flarden informatie en bestaande content een mooi verhaal te breien. Een verhaal waarin de bezoeker gemakkelijk zijn weg vindt, informatie voorgeschoteld krijgt zoals en waar dat het meest gepast is.

3. Het draait allemaal om emotie

Een bezoeker komt namelijk nooit met lege handen op je website of social media kanaal. Ze hebben altijd een emotie bij zich. Misschien zijn ze verveeld en zoeken ze entertainment. Misschien hopen ze informatie te vinden, zoals openingstijden of het menu in de kantine. Of misschien is er iets ergs aan de hand, en zoeken ze acute hulp. Zorg er dan voor dat noodtelefoonnummers snel gevonden worden. Het gaat erom content in de juiste hoeveelheid, op het juiste moment, met de juiste tone of voice, bij het juiste publiek te krijgen.
(vooral geïnspireerd door “Letting go of the words” by Ginny Reddish)

4. Smartphones ≠ GSM’s

Veelgehoorde kritiek op de iPhone en andere high end smartphones is dat ze te duur zijn. Als je ze bekijkt als GSM’s klopt dat ook wel. Maar eigenlijk zijn het kleine computers. Als je ziet wat ze allemaal kunnen, dan zijn ze eigenlijk zo duur nog niet. Als je bovendien bedenkt dat je voor minder dan € 100 een smartphone kunt kopen….

Wat vooral belangrijk is:  niet iedereen heeft geld of plaats voor een desktop met een internetverbinding. Daarom gaat een groot deel van de wereldbevolking enkel via een smartphone online. Zij verdienen een goede webervaring, maar toch worden de meeste websites nog altijd niet geoptimaliseerd voor mobile. Ja, responsive design is tegenwoordig de norm, maar de content (en de plaats daarvan) moet meestal ook heruitgedacht worden. Dit gebeurt nog veel te weinig, met moeilijk navigeerbare, onlogisch ingedeelde mobiele sites tot gevolg.
(vooral geïnspireerd door “The Mobile Content Mandate” by Karen Mc Grane)

5. Laat je inspireren door het verhaal van de held

We zijn ‘geprogrammeerd’ om van verhalen te houden. De universele favoriet is ‘het verhaal van de held’: het verhaal waarin de protagonist op een queeste gaat om zijn prinses te redden, een troon te veroveren of een ring in het vuur te gooien. We kunnen dit format ook op onze eigen business toepassen en onze eigen queeste als heldenverhaal brengen. Een product dat wordt bedacht, ontwikkeld en op de markt gebracht, een band die strijd voor een plaats in de Rock Rally, een restaurant dat uitbreidt… vind het avontuur en vertel het aan je publiek!
(vooral geïnspireerd door “The Art of the Quest: How Your Mission Drives Your Content” door Matt Thompson)

 

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.