Contentmarketing en Contentstrategie, twee ronkende begrippen die je tegenwoordig even vaak ziet opduiken in buzzword bingo’s als op websites van agencies. En warempel, hier staan ze alweer! Maar wat betekenen ze eigenlijk?

Zijn het de zoveelste holle beloftes of zijn dit misschien echt de antwoorden voor wie op een duurzame manier zou willen communiceren?

Laat me de termen even verduidelijken, want maar al te vaak worden ze gewoon door elkaar gebruikt.

Wat is contentmarketing?

Met contentmarketing maak je jezelf een interessantere partij voor de klant. Je wordt een bron van inspiratie en een autoriteit in je vakgebied. Dit doe je door relevante (kan zowel interessant als verstrooiend zijn) content te creëren op maat van je doelpubliek. Zoals Joe Pulizzi het zegt:

“Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience — with the objective of driving profitable customer action.”

Consumenten luisteren steeds vaker naar elkaars advies voor een aankoop. Dat is niet verwonderlijk en al helemaal niet slecht, want een onafhankelijk advies (jouw persoonlijke connectie heeft waarschijnlijk geen baat bij de conversie) is vaak waarheidsgetrouwer dan het opgeblinkte advies van de verkoper in de winkel, die jou graag wil helpen met een beslissing, maar tegelijkertijd eigen belangen kan hebben bij jouw aankoop.

by found_drama op Flickr

De conversaties tussen consumenten vinden vooral online plaats. Met een gedegen social media aanpak kun je ervoor zorgen dat je de vinger aan de pols houdt van de tendensen. Je kunt bovendien deelnemen aan die conversatie. Door ervoor te zorgen dat er voldoende informatie beschikbaar is, niet enkel over jouw product of dienst, maar over alles er omheen, biedt je de consument nog meer redenen om voor jou te kiezen. Je wint aan sympathie en veroverd bovendien een top of mind-positie in het hoofd van je publiek.

Wat is contentstrategie?

Als contentmarketing het ‘wat’ is, dan is contentstrategie het ‘hoe’. Wat je wil bereiken met contentmarketing is een prachtig en nobel streven, maar je zal er voor moeten werken. Je zal bestaande content moeten identificeren en cureren, en nieuwe content moeten creëren en distribuëren. Ook moet er bekeken worden wie in een organisatie kan bijdragen en op welke manier. Data moet geanalyseerd worden en de aanpak moet bijgestuurd worden als dat nodig is. Er komt dus ook een hoop planning aan te pas.
Eigenlijk is content strategie het harde werk, wat nogal snel onderschat en vergeten wordt. Maar een gedegen aanpak zorgt voor een uitgekiende workflow, met aandacht voor talenten en vooral: met aandacht voor datgene waar het doelpubliek echt iets aan heeft.

Iedereen uitgever

Eigenlijk impliceert een contentgedreven aanpak dat je je als organisatie als uitgever moet gaan gedragen. Traditionele principes als contentinventarisatie en een contentplanning zijn voor uitgevers

Ik ben ervan overtuigd dat contentmarketing en contentstrategie zeker bijdragen tot een duurzame relatie met het doelpubliek. Het werkt namelijk een menselijkere, sympathiekere manier van communiceren in de hand, en de ontvanger krijgt geen loze marketingboodschappen meer over zich heen waar hij toch geen boodschap aan heeft.

Meer weten? Neem gerust contact op.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.