Contentanalyse

Een contentanalyse, waar is dat voor nodig? Jij weet toch wel wat er op je eigen website staat, zeker? Mag ik je toch een paar quizvraagjes voorleggen?

Quizvraag 1: Uit hoeveel content-items bestaat jouw website? 

10 pagina’s? 50? 500? Het zal je verbazen, maar het zijn er áltijd meer dan je denkt! Al die pagina’s en stukken inhoud moeten onderhouden worden. Laten we dus beginnen met een inventarisatie!

Quizvraag 2: Worden alle vragen van de bezoeker beantwoord? Kan de gebruiker makkelijk doen wat hij moet doen?

Ah, da’s gemakkelijk: je hebt een FAQ, dus dat is geregeld! – Of niet?

Zijn dit wel écht de meest gestelde vragen? Heb je research gedaan naar wat je publiek nodig heeft? Waar zitten gaten en hiaten in de content? Time to find out!

Quizvraag 3: Wie is er verantwoordelijk voor de content op jullie About-page?

De webmaster? Een webredactielid? Een medewerker van de communicatiedienst? Zo lang elk content-item gelinkt is aan een verantwoordelijke, en het werk op een correcte manier verspreid is, kan een website of intranet goed onderhouden worden.

Quizvraag 4: Wat definieert de voice van de content? Hoeveel toon-beschrijvingen zijn er? Tip: je vindt dit terug in jullie content-style guide!

Oei, hebben jullie deze niet? Of staat het er niet in? Dan is het tijd om er eens goed over na te denken!

En, hoe ging het? Had je op alle vragen een pasklaar antwoord? Super! Dan heb je een goed overzicht van je platform en kan je dus ook zorgen voor een efficiënte workflow van planning, creatie en onderhoud van de content. Bovendien is al je content op je publiek én op verschillende situaties afgestemd. Fantastisch!

Denk je na deze quiz dat je wel wat hulp kunt gebruiken? Dan is The Dutchess er voor je! Laten we samen jouw contentanalyse zo snel mogelijk op de rails zetten.