Wie naar het buitenland wil verhuizen of een lange reis wil maken, zal geconfronteerd worden met veel vragen en papierwerk. De stichting Vlamingen in de Wereld biedt kennis en een wereldwijd netwerk, zodat het een basis vormt voor dromers en doeners in het buitenland. 

De voormalige VIW-website

De vorige website van Vlamingen in de Wereld oogde niet slecht, maar kampte wel met enkele serieuze contentproblemen:

  • de website navigatie was erg onhandig en onlogisch gestructureerd;
  • de vorm van de content was niet geoptimaliseerd aan de directe nood van de gebruiker; veel teksten waren te lang en te wollig, bijvoorbeeld;
  • er was geen inzicht in de hoeveelheid en kwaliteit content;
  • er was geen plan voor contentonderhoud.

In workshops en co-creatie sessies met de mensen van Vlamingen in de Wereld én met de gebruikers van het platform, kwamen we tot een voorstel voor een betere contentaanpak. Op basis hiervan formuleerden we een betere structuur en passende navigatie, met labels die helder zijn voor de gebruiker. Door samen te werken, verwierven de medewerkers een beter inzicht in de flow van de content. De contentanalyse dient nu als startdocument voor contentcreatie en contentonderhoud. Tot slot hielpen we ook met het finetunen van de wireframes en stelden we een contentstijlgids op, met richtlijnen en tips.

 

De contentstrategie voor Vlamingen in de Wereld bestond uit de volgende kernelementen:

De nieuwe VIW-website

  • Contentanalyse;
  • Gebruikersonderzoek (interviews);
  • Aanbeveling voor de contentstructuur op website- en op pagina-niveau;
  • Contentstijlgids;
  • Contentonderhoud plan.
 Het resultaat is een veel gebruiksvriendelijkere website waarop de bezoeker sneller vindt wat hij zoekt, maar tegelijk geïnspireerd raakt om te (blijven) dromen van avonturen in het buitenland.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.