Contentstrategie

De 3 elementen van contentstrategie:

  • Contentafspraken: De afspraken die je maakt om content op een bepaalde manier aan te pakken 
  • Contentstructuur: De fundering voor de juiste content op de juiste plaats op het juiste moment
  • Contentprocessen: Het beheer van contentprocessen en de documenten waarin contentrichtlijnen en processen zijn vastgelegd

Contentafspraken

Moet het kort en beknopt zijn? Met veel beelden of beperkt tot tekst? Welke voice en tone gebruiken we?

De manier waarop we over content spreken heel subjectief: Het moet ‘to the point’ , ‘vriendelijk’ of ‘beknopt’ zijn. Wat de één verstaat onder ‘vriendelijk’, kan de ander als iets heel anders omschrijven. Daarom gaan we op zoek naar de ideale stijl voor jouw communicatie en formuleren we de omschrijving ervan die voor iedereen het minst te raden over laat.

We maken die contentafspraken samen. Dat doen we in workshops. Dit bevordert het gevoel van ownership en versnelt de implementatie van de afspraken. Daarbij behandelen we:

  • doelgroepen en persona’s
  • de huidige content (kwantitatief en kwalitatief)
  • voice en tone.

Hieruit volgt meestal een handig document: de contentstijlgids met voice & tone en een schrijfwijzer. Enkele follow-up sessies of onsite coaching zijn aan te raden.

Contentstructuur

Hoe krijg je inhoud op de juiste plek, op het juiste moment en op de juiste manier bij het beoogde publiek? Daarvoor moet je natuurlijk weten voor wie je het doet, want de gebruiker staat altijd centraal. Aan de hand van de noden van de gebruiker, werken we een contentstructuur uit.

Typische aanpak hiervoor, in samenwerking met de organisatie en met behulp van een geschikt testpubliek:

  • Doelgroepanalyse
  • User journeys en user stories
  • Toptakenanalyse
  • Card sorting
  • Contentmodeling

Contentprocessen

Het vraagt veel tijd en aandacht om de inhoud van je site of platform goed te krijgen én dan moet het ook nog eens onderhouden worden. Content is een proces dat doordacht en gestroomlijnd opgezet moet worden. Ook daarvoor dient een contentstrategie.

  • Analyse van de huidige situatie
  • Uitdenken optimalisatie (workshops)
  • Implementeren optimalisatie
  • Opvolging

Het resultaat:

  • Een langetermijnstrategie die gegarandeerd rendeert, met meetbare resultaten
  • Een duidelijke(re) focus op wat echt belangrijk is: een betere service aan jouw doelpubliek
  • Een tijd- en kostenefficiënt plan van aanpak voor revisie van bestaande content, nu en in de toekomst
  • Een geoptimaliseerde workflow en duidelijke briefings voor de creatie van content in de organisatie.

Zo help ik organisaties met een passende contentstrategie. Dankzij een betere match tussen publiek en de communicatie renderen hun inspanningen veel beter.

Contentstrategie draait om het proces. Een traject met de Dutchess kan enkele weken of maanden lopen, maar kan evengoed voor onbeperkte duur. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op.