Het was hoog tijd dat de gemeente Zandhoven een nieuwe website kreeg. Ik ben blij dat ik eraan mocht meewerken. Samen bouwden we aan een goede fundering (contentstrategie) en een mooie uitvoering. 

De vorige website van de gemeente was al een paar jaar oud. Dat was te zien aan het design, maar zeker ook aan de gebruiksvriendelijkheid. Inmiddels weten we namelijk wel beter:

  • vier (of meer) navigatiemodules werken verwarrend
  • zorg dat niet alles even hard om aandacht schreeuwt
  • richt je website in op basis van de noden van je doelpubliek, niet op basis van de structuur van de organisatie.
website zandhoven before

User Centric Approach

Eerst bepaalden we samen de doelgroepen. Dat gaf een eerste houvast om de website kritisch te bekijken. Dan vroegen we het aan de mensen zelf: wat hebben jullie nodig van de website? Uit ons toptakenonderzoek kwamen nieuws over de gemeente lezen, het gemeentepersoneel contacteren, de openingstijden van het gemeentehuis raadplegen en de informatie over afvalophaling als toptaken uit de bus.

We testen de website op de toptaken en ons vermoeden werd bevestigd: de site is erg onpraktisch in gebruik. Het duurt te lang om de taak uit te voeren of mensen ronden de taak af met de verkeerde informatie.

Aan de hand van contentmodellen bepaalden we hoe de flow van en naar de kernpagina’s moest zijn. De verworven informatie vormde een perfecte houvast voor de wireframes en de contentstructuur.

Contentstijlgids en -briefings

Een gemeentewebsite moet veel informatie over verschillende onderwerpen huisvesten. Die informatie was er grotendeels, maar de vorm en stijl waren niet consistent. Of ze waren niet geschikt voor de informatie die gebracht moest worden. Dit hebben we uitgebreid voorbereid en er is een contentstijlgids geschreven. Daarnaast maakten we contentbriefings om duidelijk te maken welke content welke taak heeft, welke vorm- en stijlvoorwaarden ze heeft en wat er zeker in moet staan.

Op basis hiervan kon de bestaande content worden herwerkt. Het resultaat is een veel consistentere stijl en sfeer over de hele website, geschreven volgens de voorwaarden om de tekst begrijpelijk te maken voor het doelpubliek.

website zandhoven after

Het frisse webdesign werd verzorgd door Moonbeetle. De huisstijlkleur van Zandhoven (okergeel) werd goed geïmplementeerd. De sfeer van geborgenheid wordt extra benadrukt door de veelgebruikte ampersand.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *