Informatie architectuur

Waarvoor komen mensen naar jouw website? Wat doen jouw medewerkers het meest op jouw intranet? 

Heb je een antwoord klaar? Zo ja – waar is dat antwoord op gebaseerd? Op statistieken? Op reacties? Op jouw eigen intuïtie?

Of heb je er een degelijke studie naar gedaan?

In het laatste geval: fantastisch, zo moet het. Want alleen op deze manier krijg je een betrouwbaar inzicht in de noden van de gebruiker. Kan je het platform hierop aanpassen en accuraat meten hoe gebruiksvriendelijk je website is.

Meten? Hoe dan?

Door aan het begin van het project en aan het einde een benchmark studie te doen, kunnen we perfect aantonen hoe goed een aanpassing, redesign of nieuw platform scoort ten opzichte van het oude.

Een toptakenanalyse peilt naar de prioriteiten van de gebruiker en toetst hoe vlot deze bereikt en volbracht kunnen worden. Daarmee komen vaak pijnpunten bloot te liggen en wordt het duidelijk wat er beter kan.

Maar het kan natuurlijk ook dat de gebruiker vrij gemakkelijk vindt wat hij zoekt. Ook dat is goed om te weten en iets om rekening mee te houden. Na een aanpassing aan de website of het intranet testen we of de taak nog even gemakkelijk (of gemakkelijker) uitvoerbaar is.

Een toptakenanalyse is de meest efficiënte analyse van je website of intranet die je op elk moment kunt uitvoeren. Ideaal als voorbereiding van een redesign, verandering van CMS, enzovoorts, maar ook voor het bepalen van de prioriteiten, inhoud en accenten van de content van bestaande platormen.