Contentdesign, UX writing en contentstrategie

De wereld van content en UX bestaat inmiddels uit vele disciplines. Al die termen en benamingen kunnen best overweldigend overkomen, zelfs voor een insider! Laat me je daarom de kenmerken en voordelen uitleggen van de disciplines waarin ik me specialiseer: contentdesign, UX writing en contentstrategie.

Geen zorgen, je hoeft niet te kiezen: meestal mix ik de meest geschikte elementen van twee of meer van de disciplines in mijn aanpak. Benieuwd hoe ik dat zou doen voor jouw project? Vertel me waar je aan werkt, dan vertel ik hoe we jouw content en UX naar een hoger niveau kunnen tillen. 

Contentdesign

Een contentdesigner focust zich op de content waarvoor de app, website of platform ontwikkeld is (of wordt). 

Contentdesign is het proces van 

  • identificeren van gebruikersnoden
  • analyseren van bestaande content
  • creëren van logische informatie-flows
  • kiezen van de meest gepaste contentformats
  • creëren, testen en verbeteren van de content. 

Dit proces garandeert content die echt gebruiksvriendelijk en nuttig is. Altijd rekening houdend met wat de gebruiker nodig heeft en welke beperkende, emotionele en cognitieve aspecten meespelen. Nooit te veel of te weinig content, altijd precies wat er nodig is. 

Samenwerking en communicatie met andere partijen in het project is voor contentdesign essentieel. Een goede contentdesigner is nieuwsgierig naar andere standpunten en staat open voor feedback. 

UX writing

Een UX writer wordt ook wel interface writer of product writer genoemd. Het UX writing proces is vergelijkbaar met dat van contentdesign. Ook hier werk je vanuit de gebruikersnoden tot je content hebt die je kan testen met echte gebruikers. 

Waar een contentdesigner vooral focust op de algemene content, kijkt de UX writer naar de omliggende content: de interface content. Dat is bijvoorbeeld de copy op buttons, op navigatie-elementen en in formulieren. Maar ook de content in conversational design, die bijvoorbeeld uitlegt welke stappen er zijn en wat de gebruiker kan verwachten, is voer voor de UX writer. Met UX writing begeleid ik de gebruiker op de meest logische, vlotte en menselijke manier door de interface. Onmisbaar voor signup, onboarding, bestelprocessen en dergelijke flows. Als UX writer kan ik bovendien zowel voor schermen als voice operated interfaces (VUI) werken. 

Een UX writer werkt per definitie altijd samen met designers en UX’ers, nooit alleen op een (spreekwoordelijk) eiland. Door te overleggen met alle stakeholders, kan de UX writer beperkingen of kansen identificeren en deze naar z’n hand zetten. Denk bijvoorbeeld aan technische foutmeldingen: een goede UX writer kan meedenken over een zo gebruiksvriendelijk mogelijke aanpak hiervan, zodat een flow niet (te hard) verstoord wordt. 

 

Contentstrategie

Heb je een team van contentprofessionals? Meerdere kanalen waarop je content verschijnt en onderhouden moet worden? Dan heb je een contentstrategie nodig.

Contentstrategie gaat niet alleen over creatie, maar over de hele lifecycle van je content. Het legt een solide fundering, en biedt houvast voor onderhoud en migratie dankzij processen op maat van je organisatie, duidelijke contentrichtlijnen en praktische tools, zodat je team op een efficiëntere manier effectievere content kan maken. 

Er is dus geen one-size-fits-all contentstrategie, want elke organisatie is uniek. Contentstrategie is bovendien een duurzaam, doorlopend proces dat gedragen moet worden door de hele organisatie. Ik ontwikkel daarom elke contentstrategie door heel goed met jouw mensen te praten, processen en huidige content te analyseren, workshops te doen en samen tot ideeën en oplossingen te komen die werken voor jullie. 

Hoe we kunnen samenwerken

Als ervaren zelfstandig ondernemer ben ik superflexibel. Ik kan aansluiten bij een bestaand design of UX-team, werken als team-of-one, of een team samenstellen van capabele collega’s. 

Contacteer me om te praten over de mogelijkheden voor langlopende trajecten of ad-hoc ondersteuning, voor consulting, training en workshops.