The Dutchess
Efficiently Effective Content
  • Home
  • Contentdesign, UX writing en contentstrategie
  • Portfolio The Dutchess
  • Artikels en podcasts
  • Over mij
  • Contact
  • NL
  • EN

Contentrichtlijnen voor DataCamp

Client DataCamp
Services UX research, voice and tone definition, content guidelines
Date January / May 2019

Over het project

DataCamp is een tech-educatie bedrijf. Op hun platform kunnen studenten data science-programmeertalen en data science-technieken leren.

Het team van DataCamp had nood aan duidelijke contentrichtlijnen. Ik nam de uitdaging aan omdat de parameters juist zaten: ze wisten hoe ze de richtlijnen zouden gaan gebruiken. Bovendien kreeg ik voldoende tijd en middelen om echt grondige research te doen. Het resultaat is een contentstijlgids waar ik heel trots op ben, omdat hij gefundeerd is op echte data en veel nuttige voorbeelden bevat.

Daarnaast vond ik het trouwens fantastisch dat ik een workshop mocht geven op de 77e etage van het Empire State Building in New York, waar DataCamp HQ destijds gevestigd was.

instagram post of the Empire State Building. Caption reads: My office for today. Not kidding. I’m facilitating a content strategy workshop for DataCamp on the 77th floor of this iconic building today. #contentstrategy #voiceandtone #contentstyleguide
Team hard at work during the workshop at the DataCamp NYC office

Aanpak

  • Contentaudit: de huidige situatie begrijpen door een inventarisatie te maken van de verschillende types content op de verschillende kanalen.
  • Stakeholder-onderzoek: interviews met subject matter experts en medewerkers die bij de creatie en publicatie van content betrokken zijn. Facilitatie van oefeningen om het DNA van DataCamp, de flows binnen de producten te begrijpen en tone-profielen te maken.
  • User research: interviews met gebruikers overal ter wereld, zowel B2B als B2C, om hun noden en wensen te leren kennen.
  • Benchmarking: analyseren hoe soortgelijke organisaties communiceren en hoe DataCamp zich van hen kan onderscheiden.
  • Creatie, testen en verbeteren van de contentstijlgids.

Resultaat

  • Een complete, overzichtelijke contentstijlgids met heldere richtlijnen en bruikbare voorbeelden waarmee contentmakers zelfverzekerd content kunnen maken, redigeren en objectief kunnen beoordelen.
  • Een samenhangende merkbeleving over alle kanalen en touchpoints.
  • Inzicht in gebruikersgewoonten en -noden, wat ook verdere ontwikkeling van het platform, marketing en communicatie ondersteunt.
DataCamp logo
Caroline Harris, DataCamp
Caroline Harris, DataCamp

Saskia was a pleasure to work with while we explored our company’s voice and tone, and worked to identify new guidelines and recommendations for content creators.

She ran two thought-provoking and productive workshops for us with our teams in Leuven and New York, which led to a deeper understanding of our core voice and tone elements for our global brand.

Contentrichtlijnen zijn essentieel voor een coherente merkbeleving

Laat mij je helpen de juiste toon te vinden.
Let's go

Related

User research voor Cake Contentstrategie bij Europese Commissie
Deze website gebruikt cookies om de performance ervan te verbeteren. Omdat ik privacy oprecht belangrijk vind, gebruik ik geen nifty social widgets of Google Analytics op deze website. Ik gebruik self-hosted Matomo analytics. Die data deel ik met niemand. Zie voor meer info de privacy en cookie policy