Over het project
DataCamp is een tech-educatie bedrijf. Op hun platform kunnen studenten data science-programmeertalen en data science-technieken leren.
Het team van DataCamp had nood aan duidelijke contentrichtlijnen. Ik nam de uitdaging aan omdat de parameters juist zaten: ze wisten hoe ze de richtlijnen zouden gaan gebruiken. Bovendien kreeg ik voldoende tijd en middelen om echt grondige research te doen. Het resultaat is een contentstijlgids waar ik heel trots op ben, omdat hij gefundeerd is op echte data en veel nuttige voorbeelden bevat.
Daarnaast vond ik het trouwens fantastisch dat ik een workshop mocht geven op de 77e etage van het Empire State Building in New York, waar DataCamp HQ destijds gevestigd was.


Aanpak
- Contentaudit: de huidige situatie begrijpen door een inventarisatie te maken van de verschillende types content op de verschillende kanalen.
- Stakeholder-onderzoek: interviews met subject matter experts en medewerkers die bij de creatie en publicatie van content betrokken zijn. Facilitatie van oefeningen om het DNA van DataCamp, de flows binnen de producten te begrijpen en tone-profielen te maken.
- User research: interviews met gebruikers overal ter wereld, zowel B2B als B2C, om hun noden en wensen te leren kennen.
- Benchmarking: analyseren hoe soortgelijke organisaties communiceren en hoe DataCamp zich van hen kan onderscheiden.
- Creatie, testen en verbeteren van de contentstijlgids.
Resultaat
- Een complete, overzichtelijke contentstijlgids met heldere richtlijnen en bruikbare voorbeelden waarmee contentmakers zelfverzekerd content kunnen maken, redigeren en objectief kunnen beoordelen.
- Een samenhangende merkbeleving over alle kanalen en touchpoints.
- Inzicht in gebruikersgewoonten en -noden, wat ook verdere ontwikkeling van het platform, marketing en communicatie ondersteunt.


Saskia was a pleasure to work with while we explored our company’s voice and tone, and worked to identify new guidelines and recommendations for content creators.
She ran two thought-provoking and productive workshops for us with our teams in Leuven and New York, which led to a deeper understanding of our core voice and tone elements for our global brand.