Over het project
Ik wilde al lang voor de Europese Commissie werken, dus er als senior content strategy consultant aan de slag gaan, was een beetje ‘a dream come true’.
De Directorate General waar ik werkte (DG COMM) is verantwoordelijk voor de content op de hoofdwebsite ec.europa.eu. Ze wordt ook vaak geconsulteerd door andere DG’s zodat zij hun content kunnen publiceren op een consistente, heldere en gebruiksvriendelijke manier.
Ik werkte er fulltime als in-house consultant. Zodoende had ik de kans om met verschillende teams op diverse projecten en onderwerpen samen te werken, zoals de informatie over de euro, GDPR, Commission Priorities en Long-term Budget.

Aanpak
- Contentaudits: inventariseren van de content op de verschillende kanalen en van de verschillende types content.
- Stakeholder-onderzoek: interviewen van subject matter experts en medewerkers die bij de creatie en publicatie van content betrokken zijn.
- Research en voorstellen voor informatie architectuur.
- Flowmapping van contentprocessen.
- Voorbereiden en follow-up van user research en testing.
- Benchmarking: analyseren van hoe andere overheden, of organisaties die over eenzelfde thema communiceren, dat aanpakken.
- Strategieën voorstellen voor de rationalisatie en optimalisatie van content en structuur. De voorstellen briefen aan redacteuren en developers.

Resultaat
- Beter georganiseerde content in diverse secties van de website.
- Een proces om de structurering en redactie van time sensitive content vlot te laten verlopen.
- Optimalisatie van andere contentprocessen.