Over het project
Als bankzaken gemakkelijk en helder zijn, zullen jonge mensen sneller leren om slim om te gaan met hun geld. Daarom creëerde KBC een app ontwikkeld voor 12 tot 18-jarigen, die specifiek daarvoor bedoeld is. K’Ching heeft bovendien echt persoonlijkheid, dankzij de chatbot, wat grapjes en weetjes, en een schattige mascotte. Dit alles draagt bij aan een imago van toegankelijkheid en binding met de doelgroep.
Ik was gevraagd door Internet Architects om de voice voor K’Ching te bepalen, de conversaties vorm te geven, tone-profielen toe te kennen aan delen van de conversaties en de UX copy te schrijven voor de interface.
Ik verloor hierbij nooit de jonge gebruiker uit het oog, en het feit dat we met een gevoelig onderwerp werkten. Zo zorgde ik ervoor dat we nooit lichtzinnig deden in een situatie of kwestie die minder dan ideaal zou zijn voor de gebruiker (bijvoorbeeld: geldgebrek).
Aanpak
- Stakeholder-onderzoek: interviews met verschillende stakeholders om een 360० perspectief op het project te krijgen.
- Definitie van de voice en tone door middel van een cardsorting oefening.
- Ontwerp van de conversaties door middel van mindmaps en boomstructuren.
- UX writing van de conversaties en diverse UI-elementen.
- Hulp bij UX testing en iteratie op basis van de uitkomst ervan.
Resultaat
- Heldere content en bruikbare contentrichtlijnen voor de eerste conversational UI van KBC.
- Een goede fundering voor de ontwikkeling van nieuwe conversation trees en bijbehorende copy.
- Bruikbare lessen voor toekomstige conversational UI projecten.
- Een app die goed in elkaar zit en leuk is om te gebruiken. De app is online sinds 2017 en heeft 4.5 sterren in de App Store.
Het was super om Saskia aan boord te hebben bij de ontwikkeling van zo’n spannend nieuw product.
Naast haar grondige aanpak van UX en content, waren we blij met haar oprechte nieuwsgierigheid, compassie voor de gebruiker en goede ideeën.