De technologie en apps waar wij in ons dagelijks leven mee werken, maken het leven een beetje eenvoudiger. Of dat is toch de bedoeling, want soms geven interfaces behoorlijk wat stress. Dat komt al eens doordat er te weinig aandacht besteed werd aan de content en de UX. En dat kan klanten kosten!

Heb je het al eens voorgehad, dat je een dialoogvenster voorgeschoteld kreeg waarin je écht niet wist waar je moet klikken? Het gebeurt mij best vaak, het lijkt wel een trend! Teksten zijn duidelijk slecht vertaald of op het laatste moment nog even door een developer toegevoegd. Dat die missers niet zo onschuldig zijn als ze lijken, dat zal ik je straks uitleggen. ‘Geniet’ eerst even van de volgende voorbeelden.

Herstel typen?

Deze optie krijg je vaak in iOS-apps als je (per ongeluk) met je toestel schudt terwijl je aan het typen bent. Eerlijk waar, ik weet elke keer niet wat me gevraagd wordt…

Whatsapp dialoogvenster

Herstel typen? Wat is dat? En wat gebeurt er als ik op ‘Annuleer’ of ‘Herstel’ druk? Russisch roulette voor tekst. Helaas gok ik meestal verkeerd en verdwijnt mijn tekst. Pang.

Maar het is belachelijk dat je de volgende kennis nodig hebt om de juiste keuze te kunnen maken, maar ik geef het toch even mee: eigenlijk moet je vooral onthouden dat het een slechte vertaling is van ‘Undo Typing’. Als je dat weet, is de keuze een stuk makkelijker.

100 gram Nederlands, alstublieft

Appstore dialoogvenster

De ‘Store voor Nederlands’? Wat is dat? Kan ik daar Nederlandse woorden kopen? Dit lijkt vertaald te zijn door iemand voor wie Nederlands niet de eerste taal is.
Merk trouwens ook op dat er in de titel en beschrijving wordt geschreven over een ‘Store’ en op de keuzeknoppen over ‘winkel’. Heel inconsequent en zo gemakkelijk te voorkomen met een klein beetje oplettendheid.

Gemis op Twitter

Ik vind de ‘Mocht je het hebben gemist’-feature in de Twitter-app heel fijn, want hoewel ik een paar keer per dag de app open, mis ik ongetwijfeld veel en zo krijg ik toch een paar geselecteerde highlights. Ik wil dat wél elke keer zien, maar ik wil het kunnen wegklikken als ik er klaar mee ben. Dat kon tot voor kort wel (als je tapte op het neerwaartse pijltje rechts), nu ineens niet meer:

Twitter dialoogvenster

Aaaaarg! Dat is geen keuze, Twitter!

Jippie, spreadsheets!

UX copy Google Sheets dialoogvenster

Nee Google, ik vind Spreadsheets niet leuk. Ik vind ze wel verdomd handig, maar dat wordt hier niet gevraagd, hè.

De copy is trouwens heel verwarrend: eerst wordt mijn mening gevraagd, dan moet ik de app aanbevelen door een recensie te plaatsen (wat is de link?), dan kan ik kiezen uit ‘beoordelen’, ‘feedback verzenden’ en sluiten. Pfff, ik denk dat ik even moet uitrusten na het lezen van dit dialoogvenster.

Log in voor al uw belangen

Een klassieker, je kent hem wel:

UX copy Flipboard

Mijn brein moet toch elke keer weer even de definitie van ‘Aanmelden’ en ‘Inloggen’ checken.  Wacht, als ik me aanmeld, maak ik een nieuwe account aan, en inloggen betekend dat ik er al één had, toch? Of was het andersom? In se betekenen deze termen hetzelfde, maar er in de technologiewereld zijn er conventies rond gekomen. Je hebt er meer plaats voor nodig, maar ‘Schrijf je in’ of ‘Maak een account aan’ en ‘Meld je aan’ of ‘Aanmelden’ is duidelijker en vraagt minder denkwerk van mensen.

Je mag ook even meegniffelen over ‘De ene app voor al uw belangen’.

Non-informatie

Mijn absolute favoriet, en typisch gevalletje van ‘wat, nee?’ in de NMBS Europe-app:

Geen idee wat er hier is fout gegaan. Maar een flater is het wel. Daarnaast is de navigatie (de iconen én de tekst) ook om van te janken, maar daar zullen we het een andere keer over hebben.

Onschuldig? Toch niet.

Kom op app-makers, wat is er aan de hand? Waarom behandelen jullie tekst en UX als iets onbelangrijks, iets wat niet getest hoeft te worden? Dat kan toch echt beter.

Je moét beter, want de frictie van verwarring kan ervoor zorgen dat mensen de verkeerde keuze maken. Of dat ze contact opnemen met een helpdesk – iets wat jou geld kost, terwijl je juist hoopte dat je app helpdeskkosten zou besparen. Of erger: dat ze door een slechte gebruikerservaring op zoek gaan naar een alternatief met een betere gebruikservaring en betere content. Een goede UX en content zijn de investering altijd waard.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *