User research en UX testing

Doelgroepen en persona’s

Maar al te vaak worden doelgroepen en persona’s opgemaakt in brainstormsessies met marketeers, latte macchiato’s en weinig data. Leuk, zo nadenken over de hobbies en lievelingskleuren van de mensen voor wie je je product of service maakt, maar ook tamelijk nutteloos.

Een goede doelgroep- en personadefinitie is concreet, helder en relevant. Frictie, frustraties en stressfactoren maken ze interessant en geven je de input om jouw communicatie (en vaak ook product of service) te verbeteren.

Ik ontwikkelde mijn eigen methode om tot relevante, bruikbare definities te komen. Daarbij maken we gebruik van alle kennis die je al hebt, vullen we die aan met onderzoek en vullen we zo het plaatje correct en duurzaam in.

Zicht op hun proces

In mijn onderzoek en analyse ontdek ik wat jouw doelpubliek drijft, welke acties je gebruikers stellen, welke emoties ze voelen en welke vragen ze hebben. In verschillende verhaallijnen maak ik dit duidelijk. De oplossingen die jouw organisatie kan bieden, springen vaak vanzelf naar voren.

UX en content-testing

Na het verwerken van de verzamelde kennis over de doelgroep, volgen meestal een plan, concept, wireframes en een prototype. Hoewel er meestal in deze fase een opgetogen sfeer hangt (“kijk eens wat we gemaakt hebben!”), moeten we eerst nog terug naar de gebruikers om hun te vragen wat zij ervan vinden. Want als wij er een tijd intensief op hebben gewerkt, kan het dat we dingen over het hoofd zien of voor waar aan nemen. Een frisse blik kan dan aanwijzen waar we nog moeten bijsturen om van het product een succes te maken. En ja, dat kan ontnuchterend zijn. Maar liever dat we in deze fase bijsturen dan als het product al ontwikkeld is, en het bijgevolg véél kostelijker is om nog wijzigingen door te voeren.