User research

Doelgroepen en persona’s

Maar al te vaak worden doelgroepen en persona’s opgemaakt in brainstormsessies met marketeers, latte macchiato’s en weinig data. Leuk, zo nadenken over de hobbies en lievelingskleuren van de mensen voor wie je je product of service maakt, maar ook tamelijk nutteloos.

Een goede doelgroep- en personadefinitie is concreet, helder en relevant. Frictie, frustraties en stressfactoren maken ze interessant en geven je de input om jouw communicatie (en vaak ook product of service) te verbeteren.

Ik ontwikkelde mijn eigen methode om tot relevante, bruikbare definities te komen. Daarbij maken we gebruik van alle kennis die je al hebt, vullen we die aan met onderzoek en vullen we zo het plaatje correct en duurzaam in.

Zicht op hun proces

In mijn onderzoek en analyse ontdek ik wat jouw doelpubliek drijft, welke acties ze stellen, welke emoties ze voelen en welke vragen ze hebben. In verschillende verhaallijnen maak ik dit duidelijk. De oplossingen die jouw organisatie kan bieden, springen vaak vanzelf naar voren.